Психологічна підтримка учасників освітнього процесу в ДПТНЗ «Херсонський професійний ліцей зв’язку та поліграфії» надається штатним практичним психологом. Центр психологічної допомоги розгорнуто на базі онлайн сервісу Google Class, психологічна підтримка надається дистанційно. Звернутися по допомогу можуть всі учасники освітнього процесу (здобувачі освіти, їх батьки та педагогічні працівники) натиснувши на посилання Психологічна підтримка.
Під час війни психологічна підтримка стає важливою не тільки для збереження психічного здоров’я, але й для підвищення адаптаційних можливостей людини до нових непростих умов. Учасники освітнього процесу стикаються з викликами, пов’язаними з небезпекою, невизначеністю та втратами, і тому психологічна підтримка є дієвим інструментом допомоги у подоланні труднощів.
Психологічна підтримка здобувачів освіти
Психологічна підтримка учнів під час війни – це порятунок для їхньої незміцнілої психіки, що ще не може достатньо самостійно опрацьовувати отриманий досвід. Воєнна реальність – звуки вибухів, втрата дому або близьких, постійна загроза безпеці – стає для дитини важким тягарем, з яким важко впоратися без допомоги дорослих.
Оскільки психіка дітей ще розвивається, то реакції на стрес можуть бути незвичними для дорослих, але нормальними за цих ненормальних умов: замкнутість, дратівливість, агресія, плаксивість, регрес у поведінці. У таких обставинах важливо бути з дитиною поруч, підтримувати та допомагати розпізнати і розуміти свої почуття. Для цього помічними стануть щирі відкриті й уважні розмови, ігри, творчість або спеціальні техніки, які допомагають зняти напругу.
Психологічна підтримка дітей під час війни зосереджується на кількох ключових аспектах:
- Емоційна підтримка – допомога в розпізнаванні та вираженні почуттів, зокрема страху, тривоги, суму.
- Соціальна підтримка – збереження соціальних контактів, навіть у змінених умовах: онлайн-навчання, спілкування на відстані, пошук нових друзів.
- Нормалізація почуттів – допомога дітям у розумінні, що їхні почуття та переживання є природними реакціями на незвичні обставини. Усім почуттям є місце і всі стани дитині будуть прийняті з любовʼю та турботою.
Психологічна підтримка батьків
Батьки часто опиняються в ролі першої «психологічної допомоги» для своїх дітей. Однак і вони потребують підтримки, оскільки також стикаються зі стресом, страхом за життя та майбутнє своєї родини. Психологічна підтримка батьків спрямована на підвищення їхньої здатності розуміти свої емоції, керувати ними та допомагати своїм дітям справлятися з труднощами. Консультації для батьків є основною формою допомоги батькам.
Основні напрями психологічної підтримки батьків:
- Навчання навичкам комунікації – як правильно говорити з дітьми про війну, як відповідати на їхні запитання та тривоги.
- Робота з власними емоціями – як справлятися з власним страхом і тривогою, щоб не передавати їх дітям.
- Підтримка у створенні стабільного середовища – навіть у мінливих умовах батьки можуть і мають створювати для дітей певну передбачуваність і підтримку, що допоможе знизити рівень стресу.
- Пошук ресурсів – батькам важливо знати, що може підтримати їх, що приносить задоволення і розслаблення, та використовувати це щодня.
Психологічна підтримка педагогічних працівників
Психологічна підтримка під час війни потрібна і педагогам. Для них кожен день – це новий потенційний виклик, а кожен учень потребує уваги та підтримки. На це потрібно багато внутрішнього ресурсу, адже вчителі не лише навчають, але й природньо стають для учнів прикладом стійкості та надії.
Вчителі можуть відчувати великий тиск через відповідальність, яка лягає на них. Педагоги повинні не тільки забезпечити навчальний процес, але й підтримувати учнів у ситуаціях, які викликають емоційний дискомфорт. Психологічна підтримка вчителів під час війни спрямована на допомогу їм у збереженні власної емоційної рівноваги та здатності виконувати професійні обов’язки, памʼятаючи про час на себе та відновлення. Адже лише той, хто має ресурс та опору, може стати підтримкою для інших.
Ще складніше педагогам тоді, коли вони самі є постраждалими – переселенцями або тими, хто втратив житло чи близьких. Тому надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу є процесом комплексним та таким, що вимагає індивідуального підходу залежно від обставин.
Психологічна підтримка педагогів під час війни включає:
- Емоційне відновлення – підтримка в обробці власних емоційних реакцій та переживань.
- Підтримка професійної ідентичності – допомога вчителям у розвитку та збереженні своєї професійної ролі.
- Розвиток навичок саморегуляції – техніки роботи зі стресом, тривогою та емоційним виснаженням, щоб зберегти ресурс для доброго самопочуття та допомоги учням.
Психологічна підтримка вчителів під час війни є важливою для забезпечення якості освіти, адже педагоги зберігають стійкість та спроможність підтримувати інших тільки тоді, коли їм самим достатньо психологічної підтримки, допомоги та внутрішніх ресурсів.
Інформаційні матеріали з теми психологічної підтримки
- Психологічна підтримка в умовах війни від dovidka.info.
- Посібник «Коли світ на межі змін: стратегії адаптації. Психологічна підтримка вчителів та дітей у часи війни».
- Практичний посібник «Діти та війна. Навчання технік зцілення».
- Навчально-методичний посібник Безпечний простір.